Jak zoptymalizować sklep internetowy pod SEO?

Aby sklep internetowy sprzedawał nie wystarczy go tylko zbudować. Czeka Cię ciężka i długa praca, a wszystko po to, żeby Twoi potencjalni klienci mogli Cię odnaleźć w internecie, a tym samym dostarczyć Ci zadowalające wyniki sprzedażowe. Trudnością jest nie tylko przygotowanie  atrakcyjnego asortymentu, ale również dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej. Mówiąc ciężka praca mam na myśli optymalizację, żeby Twój sklep szybko ładował się na smartfonie (maksymalnie po 3 sekundach sklep powinien być załadowany), pozycjonowanie, jak już wspomniałem klient musi Cię łatwo znaleźć w wyszukiwarce Google oraz odpowiednia strategia marketingowa, która wzbudzi zaufanie i pokaże czym wyróżniasz się na tle konkurencji. Zatem od czego zacząć optymalizację sklepu pod SEO i dlaczego jest to takie ważne?

Google Moja Firma

Podstawą pozycjonowania sklepu internetowego jest utworzenie wizytówki Twojej firmy w Google. Narzędzie Google Moja Firma (GMF) jest bezpłatne i umożliwia wyświetlanie informacji o Twojej firmie, kiedy klienci szukają Cię w wyszukiwarce lub w mapach Google.

Google Moja Firma - wyszukiwarka

 Przykad wizytówki w mapach:

Google Moja Firma - mapy

 

Jest to istotne nie tylko ze względu na to, że Twoi klienci będą mogli szybciej znaleźć informacje o Twojej działalności. Chodzi o to, że wyszukiwarka Google znacznie sprawniej rozpoznaje strony, które posiadają profil w ich serwisie, a tym samym umieszcza je wyżej w wynikach wyszukiwania.  Co więcej, narzędzie to umożliwia także na reklamowanie stron produktowych i treści na firmowym blogu, tym samym poprawiając ekspozycję oferty. Zadbaj więc o to, aby Twój profil w Google był uzupełniony odpowiednimi słowami kluczowymi, zawierał aktualne i atrakcyjne zdjęcia, godziny pracy sklepu, ofertę, a także link do Twojego sklepu.

Dodatkowo dzięki GMF Twoi klienci mogą dodawać opinię na temat produktów, usług czy wykonanej współpracy. Są one bardzo ważne dla wyszukiwarki Google stąd też od razu widnieją na wizytówce Twojej firmy. Aby ułatwić możliwość dodania opinii, Google Moja Firma udostępnia w panelu możliwość wysłania do klienta specjalnego linku, dzięki czemu jednym kliknięciem może dodać opinię do Twojej wizytówki

Google Moja Firma - opinie formularz

Google Moja Firma - udostępnianie opini

Wszystkie te działania poprawią widoczność Twojej witryny, a wizerunek sklepu w sieci stanie się bardziej profesjonalny i budzący zaufanie.

Techniczne SEO

Optymalizacja sklepu internetowego nie powiedzie się bez uwzględnienia technicznych elementów SEO. Poniżej przedstawię krótką listę rzeczy, o które warto zadbać na początku optymalizacji lub podczas budowania nowego sklepu internetowego:

  • Format linków – linki do podstron powinny być przyjazne dla wyszukiwarki Google. Zadbaj aby wyglądały TAK: /kategoria/produkt a NIE: ?fdsa=321
  • Sprawdź czy nie masz zindeksowanych podstron, które już nie istnieją. Jeżeli TAK to warto zrobić przekierowania 301 w pliku .htaccess (na serwerze).
  • Szybkość ładowania strony powinna wynosić maksymalnie 3 sekundy
  • Zadbaj o mapę sklepu (sitemap.xml), plik robots.txt oraz .htaccess
  • Sprawdź czy została włączona kompresja oraz caching (dzięki temu strona szybciej będzie się ładować)
  • Wykorzystaj narzędzia google aby sprawdzić jak Twoja strona radzi sobie na smartfonach
  • Tagów H1, H2, itd.. używaj do słów kluczowych, do innych wyrazów preferuje się tagi P, SPAN
  • Strony typu polityka prywatności, regulamin, powinny mieć atrybut noindex
  • Wszystkie obrazki i zdjęcia na stronie powinny mieć atrybut ALT
Optymalizacja pod urządzenia mobilne

Profesjonalny sklep internetowy powinien działać sprawnie zarówno w wersji standardowej, jak i mobilnej. Obecne algorytmy Google promują strony, które występują w wersji mobile – jeśli więc chcesz wzmocnić SEO, zadbaj o to, by Twoja witryna wyświetlała się poprawnie na wszystkich urządzeniach.

Po stworzeniu wersji mobilnej strony skorzystaj również z testera Google i sprawdź, czy czas ładowania Twojej witryny nie jest zbyt długi. Jeśli wynosi on więcej niż 3 sekundy, może przyczynić się to do wzrostu współczynnika odrzuceń i spadku pozycji sklepu w wyszukiwarkach. Jeśli wynik testu nie jest zadowalający, koniecznie zajmij się optymalizacją. Taki raport możesz wygenerować dzięki Google PageSpeed Insights.

risenet - pagespeed insights

Narzędzie wskaże jaki jest czas ładowania strony, pokaże jakiej wielkości są zdjęcia i które należy zoptymalizować, ile jest ładowanych skryptów i które zabierają najwięcej czasu. Kolejnym przydatnym narzędziem, które wygeneruje raport i wyśle nam na maila jest Think With Google, który testuje Twój sklep pod kątem prędkości na urządzeniach mobilnych.

„47% użytkowników smartfonów oczekuje, że strona internetowa załaduje się w ciągu 2 sekund”

Podczas tworzenia sklepów w Risenet korzystamy między innymi z rozwiązań PWA (Progressive Web Apps), które pomagają nam w tworzeniu stron zbliżonych funkcjonalnością do aplikacji mobilnych. Z takiego rozwiązania korzystają takie firmy jak: OLX, Uber, Tinder, a statystyki wskazują, że w każdym przypadku została zwiększona aktywność lub konwersja.

Zobacz także: Co to jest PWA czyli Progressive Web Application.

Prowadzenie bloga firmowego

Projektowanie sklepu internetowego powinno także uwzględnić optymalizację contentu. Jednym z najlepszych sposobów na skuteczne pozycjonowanie strony jest aktywne prowadzenie bloga - regularna publikacja treści (raz – dwa razy w tygodniu) sprawi, że Google będzie wyżej indeksować witrynę. Dobrą praktyką jest pisanie treści atrakcyjnych i jakościowych, a co najważniejsze spójnych z tematyką Twojej strony. Pisanie bloga dla samego pisania, nie przyniesie Ci żadnych korzyści.

Content na blogu możesz również wykorzystać do edukacji Twojej grupy docelowej na temat produktów, działalności, lub pokazania różnić i zalet w stosunku do konkurencji, komunikowaniu nowości w sklepie internetowym lub opisaniu nowej oferty. Tworzenie obszernych treści to także doskonała okazja do stosowania pozycjonowania na long tail keywords, czyli na dłuższe, pozornie nietypowe frazy o dużym potencjale na zwiększenie ruchu.

Pamiętaj również o tym, że projektowanie sklepu internetowego powinno także uwzględnić techniczną optymalizację treści blogowych. Umieszczając nowy wpis, koniecznie zadbaj o to, aby wybrane przez Ciebie słowa kluczowe znalazły się w odpowiednich sekcjach nagłówków – h1, h2, h3, a zdjęcia miały atrybut „alt”. Dzięki temu Google będzie lepiej rozpoznawać i indeksować Twoje posty. Zwracaj też uwagę, aby słowa kluczowe były równomiernie rozmieszczane w tekstach i występowały w różnych odmianach. Istotne jest także linkowanie do wewnętrznych wpisów, gdyż dzięki temu zwiększysz ruch organiczny wewnątrz witryny.

Zobacz także: 6 powodów dlaczego sklep internetowy powinien mieć bloga

Content produktowy

Content w sklepie internetowym jest ważny nie tylko ze względu na optymalizację pod SEO. Jest to także, a może przede wszystkim niezwykle istotny element samego procesu sprzedażowego. Jak dobrze wiesz ludzie kupują oczami. Dobre zdjęcia produktowe, chwytliwy i rzetelne opisy oraz profesjonalny i przejrzysty wygląd sklepu to czynniki, które mają istotny wpływ na proces podejmowania decyzji zakupowych przez klientów. Zadbaj więc o to, aby content w Twoim sklepie był szczególnie atrakcyjny dla Twojej grupy docelowej, gdyż niezależnie od branży może mieć on kluczowy wpływ na Twoje wyniki sprzedażowe.

Linkowanie wewnętrzne i meta tagi

Podczas zakładania sklepu internetowego nie można pominąć również stosowania meta tagów. Meta tagi to zbiór znaczników META języka HTML, które pozwalają wyszukiwarkom skuteczniej rozpoznawać, czego dotyczy treść zamieszczona na danej stronie. Aby działały poprawnie, uzupełnij je słowami kluczowymi, zarówno na stronie głównej, jak i podstronach oraz na blogu.

Ważne jest również zwrócenie uwagi na linkowanie wewnętrzne. Zasada jest taka, że z każdego miejsca w sklepie internetowym powinniśmy się dostać w każde inne miejsce sklepu w możliwie najkrótszym czasie, wykonując przy tym jak najmniejszą ilość kliknięć. Metoda ta działa dobrze dla robotów indeksujących jak i użytkowników, jednak nie możesz przeładować sklepu linkami wewnętrznymi – dla Google może to być SPAM.

Praca nad linkowaniem wewnętrznym nie jest skomplikowane, a żeby je poprawić możesz wykorzystać takie moduły w sklepie online jak:

  • Podobne produkty – lista podobnych produktów wyświetlana w szczegółach produktu, który ogląda klient
  • Polecane produkty – lista polecanych produktów przez sklep
  • Użytkownicy kupili również – wyświetlanie produktów np.: w koszyku, które mogą stworzyć zestaw, dzięki temu podsuniemy klientowi pod nos kolejny produkt

„Pamiętaj aby strony nie przeładować słowami kluczowymi i linkami wewnętrznymi, ponieważ Google może potraktować to jako spam i ukarać witrynę.”

Narzędzia Google

Pozycjonowanie sklepu internetowego nie może odbywać się bez regularnego monitorowania efektów wdrażanych działań. Pamiętaj o tym, aby na bieżąco korzystać z dostępnych narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Pomogą Ci ocenić pochodzenie i intensywność ruchu organicznego w Twojej witrynie, dzięki czemu będziesz wiedział, którzy użytkownicy najczęściej ją odwiedzają. Bazując na tej wiedzy, będziesz mógł na bieżąco dostosowywać swoją strategię do zmieniających się realiów biznesowych.

Google Analytics daje również możliwość skonfigurowania konkretnych celów np.:

  • sprzedaż 100 produktów w miesiącu,
  • zwiększenie rejestracji w sklepie o 20%
  • wypełnienie formularza kontaktowego i przejście na stronę z podziękowaniem.
  • zwiększenie ruchu na stronie o 50%

„Pamiętaj, że cele muszą być mierzalne i konkretne

Błędne cele to na przykład:

  • zwiększenie sprzedaży
  • zwiększenie ruchu

Definiując takie cele jak powyżej, nie będziesz w stanie sprawdzić czy zostały one osiągnięte zgodnie z Twoją strategią.

Podstawowymi parametrami, które należy śledzić to średni czas odsłon strony oraz współczynnik odrzuceń. Wartości te pokażą, jak wiele czasu użytkownicy spędzają na Twojej stronie, a tym samym czy treści, które tworzysz, są dla nich interesujące. Wysoki współczynnik odrzuceń może też wskazywać na zbyt długi czas ładowania strony – regularne monitorowanie tego parametru może więc pomóc Ci w wykrywaniu usterek i wdrażaniu dodatkowych usprawnień.

Google Search Console

To świetne narzędzie do sprawdzania poprawności Twojego sklepu internetowego. Pomaga monitorować pozycję witryny w wynikach wyszukiwania oraz eliminować błędy, które zwróci nam Google. W Google Search Console możemy poprosić narzędzie o ponowne zindeksowanie danej podstrony np.: z produktami,  jeśli chcemy dodać do treści inne słowa kluczowe lub po prostu je zaktualizować.

Osobiście polecam korzystanie z tego narzędzia, ponieważ dzięki niemu można optymalizować pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarce, porównywać okresy czasowe, aby sprawdzić czy prowadzone działania przynoszą rezultaty i podejmować świadome decyzje.

Podsumowanie

Umiejętne pozycjonowanie sklepu internetowego może znacznie przyczynić się do poprawy ruchu na stronie oraz zwiększyć konwersję. Musisz jednak pamiętać, że kampanie SEO przyniosą Ci lepsze rezultaty ale w dłuższym okresie czasu niż kampanie SEM. Wymagają one ciągłego działania, kontrolowania postępów prac, tworzenia nowych treści na bloga oraz dbanie o content produktowy tak, aby wyróżniał się na tle konkurencji, zawierał wartościowe opisy a Twoja marka budziła zaufanie i pokazywała profesjonalizm.

Jeśli potrzebujesz zoptymalizować swój sklep internetowy lub zbudować nowy to sprawdź co możemy Ci zapewnić, skontaktuj się a na pewno pomożemy!

czytaj więcej

zobacz najnowsze artykuły