Dlaczego strona kontaktowa jest taka ważna? Jest to miejsce, w którym nawiÄ…zujesz relacjÄ™ z kupujÄ…cym, w którym klient może znaleźć i potwierdzić dane Twojej firmy, w którym może znaleźć odpowiedzi na swoje pytania lub je zadać. Jednym sÅ‚owem jest to bardzo ważna zakÅ‚adka w Twoim sklepie internetowym, tym bardziej jeÅ›li mówimy wÅ‚aÅ›nie o sprzedaży, która opiera siÄ™ na relacji i zaufaniu.
Dlatego warto zadbać o przemyślany układ takiej strony, a także dać konsumentowi możliwość wyboru przez jakie kanały będzie się z Tobą komunikował.
W tym artykule dowiesz się o 5 elementach jakie powinny się znaleźć na stronie kontaktowej.
Transparentność – czyli jakie dane powinny siÄ™ znaleźć w zakÅ‚adce kontakt
Transparentność w biznesie online jest bardzo ważna, ponieważ daje klientowi poczucie zaufania do Twojej firmy, a firma staje się dla klienta wiarygodna. Jak się domyślasz w każdym biznesie przełoży się to na większą sprzedaż.
Jak to zatem uczynić?
Oprócz dobrze przygotowanej oferty, produktów i innych materiaÅ‚ów bardzo ważne jest przedstawienie odpowiednich danych firmy. Mam tutaj na myÅ›li nazwÄ™ spóÅ‚ki dokÅ‚adny adres siedziby, a także NIP i REGON, które uÅ‚atwiÄ… znalezienie Ciebie w internecie w innych źródÅ‚ach, a to przeÅ‚oży siÄ™ na zaufanie.
„Dodaj do strony kontaktowej nazwÄ™ spóÅ‚ki, dokÅ‚adny adres siedziby, a także NIP i REGON, które uÅ‚atwiÄ… znalezienie Ciebie w internecie w innych źródÅ‚ach, a to przeÅ‚oży siÄ™ na zaufanie”
W zakÅ‚adce kontakt umieść linki do swoich social media, które dobrze jak by byÅ‚y w miarÄ™ regularnie prowadzone. Im wiÄ™cej contentu, opinii na Twój temat, tym bardziej wiarygodny bÄ™dziesz dla swojego klienta.
Kolejnym ważnym punktem, który musi speÅ‚nić Twój sklep internetowy to podstawowe dokumenty takie jak regulamin sklepu, lub polityka zwrotów i reklamacji, które powinny być dla konsumenta dostÄ™pne na wyciÄ…gniÄ™cie rÄ™ki. Warto automatycznie wysyÅ‚ać do klienta zaÅ‚Ä…cznik odstÄ…pienia od umowy lub zwrotu przy każdym zamówieniu, które zrobiÅ‚. DziÄ™ki temu Ty możesz zautomatyzować proces, a dla klienta bÄ™dzie to proces bezstresowy i prosty.
Lokalizacja sklepów stacjonarnych w biznesie online
ZakÅ‚adka kontakt to bardzo dobre miejsce na pokazanie dziaÅ‚alnoÅ›ci stacjonarnej. Możesz do tego wykorzystać Google Maps i uÅ‚atwić klientowi dojazd do Twoich punktów. Google Maps ma wiele możliwoÅ›ci konfiguracji o co możesz dopytać firmÄ™, z którÄ… tworzysz sklep internetowy.
Przykładowy screen zamieszczam poniżej:
Oprócz dojazdu i opcji „nawiguj”, możesz wykorzystać takie „okienko”, aby poinformować w jakich godzinach danych sklep jest otwarty, dodać różne numery telefonów i adresy email.
Pamiętaj także o UX na mobile. Każdy email czy telefon dodany w sklepie www możesz tak podłączyć, aby po kliknięciu telefon od razu łączył się z odpowiednim numerem lub otwierał program pocztowy. Takie pod linkowanie zminimalizuje ryzyko pomyłki podczas przepisywania numeru czy adresu email.
PrzykÅ‚adowy kod, który możesz sam wprowadzić w edytorze HTML zakÅ‚adki kontakt:
<a href=tel:+48111222333>+48 111 222 333</a>
Analogicznie możemy postąpić z adresem e-mail:
<a href=mailto:adres@email.pl>adres@email.pl</a>
Google Moja Firma
Jest to darmowe narzÄ™dzie, w którym możesz zaÅ‚ożyć swojÄ… wizytówkÄ™ firmy, która bÄ™dzie wyÅ›wietlać informacje o Twojej firmie, gdy klienci szukajÄ… CiÄ™ w internecie. Google Moja Firma (GMF) Å›wietnie siÄ™ sprawdzi w biznesach lokalnych jak również, kiedy masz wiele sklepów stacjonarnych np.: w caÅ‚ej Polsce.
Do każdej lokalizacji możesz zaÅ‚ożyć osobny profil w GMF, który uzupeÅ‚nisz odpowiednimi sÅ‚owami kluczowymi, adresami email, telefonami, godzinami otwarcia. SzukajÄ…cy CiÄ™ klienci od razu dostanÄ… prawidÅ‚owy adres i telefon na podstawie geolokalizacji do odpowiedniego oddziaÅ‚u / punktu sprzedaży, a to zaoszczÄ™dzi Twój czasu, a klient nie porzuci decyzji zakupowej na tym etapie.
DobrÄ… praktykÄ… bÄ™dzie przygotowanie osobnych stron kontaktowych w sklepie internetowym, które odpowiednio bÄ™dÄ… przystosowane do lokalizacji Twoich sklepów stacjonarnych. Takie strony możesz odpowiednio podzielić na miasta i nazwać:
/kontakt/warszawa
/kontakt/gdansk
/kontakt/lodz
Wtedy każdy profil założony w GMF możesz skierować do odpowiedniej zakładki kontaktowej.
Więcej na temat Google Moja Firma dowiesz się w artykule: Jak zoptymalizować sklep internetowy pod SEO
Formularz kontaktowy
Formularz kontaktowy to jedna z opcji, które możesz dać swojemu klientowi aby siÄ™ z TobÄ… skontaktowaÅ‚. Musisz jednak pamiÄ™tać, że formularz nie powinien być zbyt dÅ‚ugi, skomplikowany lub zawierać za dużo pól. Nie starajmy siÄ™ wyÅ‚udzić od naszego klienta zbyt dużo danych, a po prostu dajmy mu prostÄ… możliwość komunikacji.
„Nie starajmy siÄ™ wyÅ‚udzić od naszego klienta zbyt dużo danych, a po prostu dajmy mu prostÄ… możliwość komunikacji.”
Dobrym pomysÅ‚em bÄ™dzie wprowadzenie możliwoÅ›ci wybrania tematu przez klienta, co uÅ‚atwi Ci później pracÄ™, ponieważ zapytania bÄ™dÄ… posegregowane w odpowiednich wÄ…tkach.
i po rozwinięciu:
A także możliwość dodania załącznika, gdzie właśnie będzie można załączyć dokument zwrotu lub reklamacji.
Kolejnym ważnym punktem sÄ… czytelne nazwy pól w których uzupeÅ‚niamy swoje dane. Powinny być tak zrobione, że klikajÄ…c w dane pole dalej powinniÅ›my widzieć jakie informacje mamy uzupeÅ‚nić.
Przed kliknięciem w pole Imię i nazwisko
Po kliknięciu w pole Imię i nazwisko
Poniżej przedstawiÄ™ gotowy formularz kontaktowy, który zawiera wszystkie najpotrzebniejsze pola. Zwróć uwagÄ™ na ukÅ‚ad tego formularza. Wszystkie pola uÅ‚ożone sÄ… pionowo, dziÄ™ki czemu Å‚atwiej siÄ™ go czyta. Jeżeli formularz musi zawierać wiÄ™cej pól to zalecam podzielić go na etapy. DziÄ™ki temu formularz dalej bÄ™dzie wyglÄ…dać przyjaźnie, a klient na każdym kroku wie jakie dane musi uzupeÅ‚nić.
PamiÄ™taj, aby przed rozpoczÄ™ciem sprzedaży w sklepie internetowym przetestować wszystkie formularze. Nie tylko ten zwiÄ…zany z kontaktem, ale również formularz, w którym klient skÅ‚ada zamówienie.
Różne możliwoÅ›ci kontaktu
Na rynku mamy wybór wielu narzÄ™dzi do kontaktu. Pierwszym narzÄ™dziem do komunikacji z klientem jest powyżej opisany formularz kontaktowy. Jednak klienci potrzebujÄ… czasem bardzo szybkiego kontaktu, szybkiej odpowiedzi na pytanie, które ich nurtuje, a formularz za taki nie uchodzi.
Prosty czat na szybki feedback
Takim rozwiązaniem może być na przykład czat. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient może liczyć na bardzo szybką rozmowę i rozwiązanie swojego problemu.
Wymaga on jednak staÅ‚ej kontroli i sprawdzania czy ktoÅ› wÅ‚aÅ›nie do nas napisaÅ‚ i dlatego warto mieć dodatkowÄ… osobÄ™ do obsÅ‚ugi klienta, która bÄ™dzie zajmować siÄ™ również tym kanaÅ‚em komunikacji.
Do takiego rozwiązania polecam czat od Facebook Messanger. Można go bardzo łatwo podłączyć pod sklep internetowy, a FB dało jakiś czas temu możliwość rozmowy jako gość, a nie tylko dla zalogowanych, co uważam za plus.
Zostaw numer – a my oddzwonimy
W tym wypadku mamy dwie możliwoÅ›ci. PierwszÄ… z nich jest skorzystanie z narzÄ™dzi takich jak CallPage, które instalujemy dodajÄ…c odpowiedni kod JS w sklepie internetowym. Potencjalny klient klika kóÅ‚eczko podobne do tego co na powyższym zdjÄ™ciu z czatu Messangera. W nastÄ™pnym kroku pojawia siÄ™ okienko, w którym klient może wpisać swój numer telefonu, a system automatycznie Å‚Ä…czy pracownika sklepu z potencjalnym klientem.
ŹródÅ‚o: https://callpage.pl
Drugim sposobem bÄ™dzie podobne rozwiÄ…zanie, jednak po klikniÄ™ciu wyÅ›wietli siÄ™ okienko z polem do wpisania numeru lub adresu e-mail i takie zapytanie spÅ‚ynie do Ciebie na skrzynkÄ™ pocztowÄ…. DziÄ™ki temu pozyskasz numer telefonu klienta i bÄ™dziesz mógÅ‚ oddzwonić do niego, aby rozwiÄ…zać jego wÄ…tpliwoÅ›ci.
Moim zdaniem pierwsze rozwiÄ…zanie jest lepsze, ponieważ przy sprzedaży chodzi wÅ‚aÅ›nie o czas reakcji obsÅ‚ugi sklepu i szybki kontakt z potencjalnym klientem. Musisz jednak pamiÄ™tać, że do tego jest potrzebna dedykowana osoba, która bÄ™dzie za to odpowiedzialna, bo w innym wypadku nie speÅ‚ni to swojej funkcji.
Podsumowanie
Jak widzisz niby z zaÅ‚ożenia prosta zakÅ‚adka, o której czasem firmy zapominajÄ… przy projektowaniu, jest ważnym elementem podczas budowy sklepu internetowego. Daj siÄ™ poznać klientowi i zdobÄ…dź jego zaufanie poprzez transparentność. Wykorzystaj zewnÄ™trzne narzÄ™dzia, które przyÅ›pieszÄ… proces komunikacji w relacji klient – sklep. PrzemyÅ›l formularz kontaktowy, aby byÅ‚ prosty i nie wymuszaj na konsumencie podawania zbyt wielu danych.