7 porad, aby z sukcesem otworzyć sklep internetowy

W poniższym artykule zebrałem 7 porad, które pomogą z sukcesem otworzyć sklep internetowy.

Przeprowadzę Cię od samego początku, czyli przez biznes plan oraz zbadanie rynku i Twoich klientów.

Następnie jaka nazwa sklepu i domeny jest dobra i dlaczego.

Dowiesz się jaką możesz wybrać platformę i jakie mają wady i zalety.

Na koniec zostawiłem jeden z najważniejszych punktów, czyli reklama, social media i marketing.

Sprawdź również nasz artykuł: 5 porad – budowa sklepu internetowego, który porusza kwestie bardziej techniczne i pozwoli Ci zadać konkretne pytania, przy podjęciu współpracy z firmami programistycznymi.

Zapraszam!

Biznes plan

Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek biznesu musisz stworzyć jego plan i dokładnie go przeanalizować. Właściwe planowanie biznesu jest niezbędne, aby osiągnąć sukces. Zacznij od charakterystyki swojej firmy, jaka jest jej obecna sytuacja i jakie ma cele. Stwórz analizę SWOT, opisz swoje silne i słabe strony, szanse i zagrożenia, które widzisz w swoim przyszłym biznesie. Rozpoznaj i przeanalizuj swoją konkurencję, jakie produkty sprzedają, co oferują i w jakich cenach. Znajdź swoją nisze i sprawdź co możesz nowego zaproponować, aby zainteresować potencjalnych klientów swoją marką.

Możesz również skorzystać z gotowych narzędzi w internecie, które bardzo ułatwią ten proces i po prowadzą Cię krok po kroku.

Zbadaj rynek i Twoich klientów

Rozpoczynając każdy nowy biznes, musisz wiedzieć z kim się mierzysz, jaka jest Twoja konkurencja, w jakich cenach sprzedaje podobne produkty i jaką dodatkową wartość Ty jesteś w stanie dać swojemu klientowi.

Porównaj sklepy internetowe i social media Twojej konkurencji. Sprawdź jak się komunikują z klientem i czy klienci są zadowoleni z obsługi. Przeczytaj opinie na temat konkurencyjnych firm, wyciągnij wszystko to co nie podobało się ich klientom i pomyśl jak Ty możesz to zrobić lepiej. W ten sposób będziesz wiedział na czym zależy kupującym i tak poprowadź z nimi komunikację.

Posiadając taką wiedzę możesz ułożyć odpowiednią strategię komunikacji, pokazać dodatkową wartość Twoim klientom, a przede wszystkim poukładać sobie marketing i sprzedaż.

„Sprawdź kto jest Twoją konkurencją, jak komunikują się z klientem i wyróżnij swój sklep internetowy.”

Nazwa sklepu internetowego i domena

Wybierając domenę dla swojego sklepu internetowego, podejmujesz decyzję na długi czas. Wokół nazwy będziesz budować swoją markę, pozycjonowanie w wyszukiwarkach i zaufanie klientów.

Nazwę sklepu internetowego możesz wymyślać na wiele sposobów. Może być prosta i łatwa do wypowiedzenia lub przekazywać konkretne story i emocje, albo związana z Twoimi produktami, które sprzedajesz. Wymyślając nazwę sprawdź również czy taka domena jest dostępna i czy można ją kupić. Pamiętaj jednak, aby wystrzegać się polskich znaków (ą, ę, ć, ź, ł, ó…).

Polecałbym wymyślać nazwy bardziej ogólne lub takie, które nie utrudnią Ci możliwości rozwoju sklepu internetowego o kolejny asortyment. Przykładem może być nazwa domeny ekspresydokawy.pl, gdzie w przyszłości będziesz chciał zacząć sprzedawać inny sprzęt na przykład czajniki lub ogólnie małe AGD.

Oprogramowanie dla Twojego sklepu internetowego

Wybór oprogramowania sklepu internetowego pełni istotną rolę dla Twojego biznesu. Na rynku mamy dostępnych kilka rozwiązań technicznych, które musisz dopasować do swoich potrzeb biznesowych, ilości produktów, funkcjonalności i budżetu. Poniżej zapoznam Cię z trzema grupami.

SaaS (Software as a Service) – jest to usługa w modelu abonamentowym, w którym płacisz za możliwość korzystania ze sklepu internetowego, a czasami dodatkowo za prowizję od sprzedaży. Bardzo często takie platformy mają już gotowe szablony graficzne, które możesz wybrać odpowiednio do Twojej branży. Tworzenie sklepów internetowych w tej usłudze, nie wymaga praktycznie żadnej wiedzy technicznej i zazwyczaj jest oparte na metodzie drag & drop. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości oprogramowania funkcji pod swój proces, ponieważ kod jest ukryty. Przykładem takich platform jest Shoper, czy Shoplo.

  1. Zalety
  • Ukryty kod źródłowy, dzięki któremu jest większe bezpieczeństwo, a hakerzy nie mają do niego tak łatwego dostępu
  • Minimalna wiedza i dobry smak wystarczą do stworzenia sklepu internetowego
  • Duży wybór szablonów graficznych
  • Aktualizacje oprogramowania są automatyczne
  1. Wady
  • Brak możliwości większych zmian, ze względu na to, że kod jest ukryty. Nie można rozwijać swoich funkcjonalności wedle uznania
  • Miesięczna płatność za używanie sklepu – płacimy tak jak by za możliwość korzystania ze sklepu.
  • Hosting – czyli miejsce, na którym znajduje się sklep internetowy w rozwiązaniach SaaS jest współdzielony przez co może być mało wydajny

Open source – to oprogramowanie jest dostępne dla wszystkich i cieszy się bardzo dużą popularnością w e-commerce. Z założenia budowa sklepu internetowego na takim oprogramowaniu jest darmowa, jednak musisz mieć trochę wiedzy technicznej, dlatego zachęcam do skorzystania z usług programisty. Dodatkowe koszty mogą wynikać z płatnych wtyczek lub integracji. Rozwiązanie to jest w pełni modyfikowalne a to właśnie za sprawą otwartego kodu. Bardziej techniczne osoby mogą dopasować sklep konkretnie pod swoje potrzeby, programować nowe funkcje, wtyczki lub integracje. Przy rozwiązaniu open source, musimy również zadbać o hosting czyli miejsce gdzie będziemy trzymać sklep internetowy.

  1. Zalety
  • Open source jest rozwiązaniem darmowym ale musisz posiadać przynajmniej podstawową wiedzę techniczną
  • Dostępność wielu integracji i pluginów. Te lepsze i rozwijane mogą być płatne
  • Łatwość importu i eksportu produktów oraz parametrów z innych platform
  • Duża społeczność, masa informacji na forach dyskusyjnych, więc rozwiązywanie problemów lub pomoc jest dostępna od ręki
  1. Wady
  • Publiczny kod źródłowy, do którego dostęp mają również hakerzy
  • Dobre wtyczki to płatne wtyczki, a niektóre mogą przestać być rozwijane przez ich autorów
  • Pluginy przestają być aktualizowane
  • Częste aktualizacje wordpress / woocommerce do nowszych wersji, które poprawiają bezpieczeństwo przed atakami hakerów

Dedykowany sklep internetowy – jest to oprogramowanie szyte na miarę, które daje nieograniczone możliwości rozwoju oraz dostosowania pod Twoje procesy sprzedażowe. Każda funkcja, której potrzebujesz jest dokładnie przemyślana, zaplanowana i zaprojektowana. Takie rozwiązanie sprawdzi się przy dużych sklepach internetowych, jak również przy dedykowanej, niestandardowej ścieżce zakupowej klienta. Przy platformach dedykowanych możesz liczyć na wsparcie dedykowanego opiekuna podczas trwania projektu i po wdrożeniu. Dedykowane sklepy internetowe mają też wady, są droższym rozwiązaniem, a czas wdrożenia jest znacznie dłuższy niż we wcześniejszych przypadkach.

  1. Zalety
  • Platforma dedykowana jest bezpieczniejsza, ponieważ posiada ukryty kod źródłowy
  • Łatwy import i eksport, który jest dostosowany do potrzeb i bardziej elastyczny, choćby do mapowania parametrów i wariantów produktów
  • Platforma bardziej wydajna, zoptymalizowana, zawiera tylko potrzebne rozwiązania, moduły i biblioteki, a kod nie zawiera
  • Pomoc techniczna i szkoleniowa, wsparcie podczas trwania projektu i po wdrożeniu z dedykowanym opiekunem
  1. Wady
  • Dłuższy czas wdrożenia
  • Droższe rozwiązanie
Marketing sklepu internetowego

Sklep zbudowany, produkty dodane, wszystko wdrożone na serwer produkcyjny, ale… No właśnie, nikt nie kupuje. Sklep internetowy to narzędzie do robienia zakupów, jednak sam nie wygeneruje sprzedaży.

Jest dużo możliwości „robienia marketingu”. Począwszy od integracji z porównywarkami typu Ceneo, przez marketplacy, takie jak Empki, Facebook, Allegro, czy kampanie produktowe i zasięgowe w Google Ads, a kończąc na social mediach.

Oprócz płatnych kampanii, powinieneś również zadbać o SEO i wyszukiwanie organiczne. Im wyżej jesteś w wyszukiwarce Google, tym większa szansa, że klienci na Ciebie trafią. Jednym ze sposobów na pozycjonowanie jest uruchomienie bloga internetowego. Poszukaj słów kluczowych, których używają potencjalni klienci odnośnie danego produktu i skorzystaj z nich dodając kolejne wpisy na bloga. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule 6 powodów, dlaczego sklep internetowy powinien mieć bloga.

Wszystko tak naprawdę zależy od założonej strategii, grupy doceowej i w jaki sposób chcesz kreować swoją markę.

Social Media – daj się poznać i pozyskuj klientów

Media społecznościowe to doskonały kanał dystrybucji, aby pozyskać nowych klientów, wzbudzić ich zaufanie oraz pokazać produkty, które sprzedajesz w sklepie internetowym. Najpopularniejszą platformą social media jest Facebook i w Polsce korzysta z niego ponad 16 milionów użytkowników.

Facebook w polsce

Źródło: Hootsuite „Digital 2020”

 Jak widzisz, możliwości dotarcia ze swoimi produktami oraz treściami dzięki tej platformie są ogromne.

„W Polsce z Facebooka korzysta ponad 16 milionów użytkowników.

Facebooka możesz również wykorzystać do komunikacji z klientami. Angażuj się w dyskusję swoich klientów, odpisując na komentarze i wiadomości. Dziel się nowościami w swoim sklepie internetowym, przecenami i promocjami, udostępniaj kody rabatowe, a także informuj o godzinach otwarcia, jeśli te ulegają zmianie.

Fanpage w social mediach na początku Twojej drogi możesz prowadzić zupełnie sam, więc nie wymaga dużej inwestycji finansowej, a wyłącznie Twojego zaangażowania.

Pamiętaj, żeby posty nie były nudne i nie zawierały tylko treści reklamowych. Daj się poznać swoim przyszłym klientom z innej strony – powiedzmy że bardziej swobodnej ;)

Perfekcyjna obsługa klienta

W dzisiejszych czasach obsługa klienta jest najważniejszym aspektem w każdym biznesie. Według statystyk Microsoftu wynika, że dla 96% osób, jakość obsługi klienta jest ważnym czynnikiem budującym lojalność wobec marki. Klienci oczekują szybkiej komunikacji, szybkich informacji i konkretnych odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

„90% klientów twierdzi, że otrzymanie natychmiastowej odpowiedzi (do 10 minut od zadania pytania) jest dla nich ważne lub bardzo ważne.”

Źródło: Hubspot Research

Daj swoim klientom wybór w kontakcie z Tobą:

  1. E-mail
  2. Infolinia (dla większych sklepów)
  3. Social Media i FanPage
  4. Czat na żywo – livechat lub wtyczka Messengera od Facebooka

Facebook Messenger Plugin

Zautomatyzuj maile i kontaktuj się z klientem

Nie raz zamawiając przez internet, zastanawiałeś się kiedy w końcu dostaniesz swój produkt. Teraz postaw się z drugiej strony i zadbaj o komunikację z klientem. Wysyłaj mu informacje czy zamówienie zostało przyjęte, na jakim etapie jest płatność i czy przesyłka została wysłana.

A jeśli coś jest nie tak ….

W trakcie jakichkolwiek problemów, również powinieneś poinformować o tym klienta. Nic bardziej nie denerwuje jak brak kontaktu i milczenie w sytuacjach kryzysowych. Na wypadek takiego niepowodzenia, zaproponuj klientowi kupon promocyjny i perfekcyjną obsługę, a użytkownik na pewno do Ciebie i wróci i poleci Twój sklep internetowy.

 

Jeżeli planujesz założenie nowego sklepu internetowego i masz jakieś pytania lub wątpliwości to pisz śmiało hello@risenet.pl lub Wyceń Projekt za Darmo.

czytaj więcej

zobacz najnowsze artykuły