5 porad - budowa sklepu internetowego

Zakupy w polskich sklepach internetowych stają się dla nas codziennością. Głównie dlatego, że sklepy internetowe dostępne są 24 godz. / dobę, a dodatkowo pozwalają dłużej przeglądać i wybierać produkty, niż w sklepach stacjonarnych.

Według badań przeprowadzonych przez „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że co 7 internauta robi zakupy w polskich sklepach internetowych.

„72% internautów kupuje w polskich e-sklepach”

Źródło: E-commerce w Polsce 2020

Mogło by się wydawać, że z łatwością każdy może założyć biznes online i sprzedawać. Rzeczywistość jednak taka nie jest, ponieważ Twoja marka nie jest znana, klienci Ci nie ufają, a w dodatku wyświetlasz się na dalekich pozycjach w wyszukiwarce Google.

Z artykułu dowiesz się:

  1. Czemu czas ładowania witryny jest ważny
  2. Kilka słów na temat karty produktu, która wpływa na decyzje zakupowe
  3. Jak zoptymalizować proces zakupowy
  4. Płatności online w Twoim sklepie internetowym
  5. Jak zadbać o bezpieczeństwo klientów.
Czas ładowania sklepu internetowego

Z badań wynika, że 47% użytkowników smartfonów oczekuje, że sklep internetowy załaduje się w ciągu 2 sekund. Jak widzisz, czas ładowania sklepu internetowego może mieć kluczowe znaczenie czy potencjalny klient zostanie u Ciebie na stronie czy też nie. Jak zoptymalizowany jest Twój sklep internetowym możesz sprawdzić przy pomocy narzędzia Google PageSpeed Insights.

Im mniejszy czas ładowania tym lepiej wyszukiwarka Google będzie Cię postrzegać, a Twój współczynnik odrzuceń może być niższy. Dodatkowo pozytywnie to wpłynie na Twoje SEO.

Zobacz także: Jak zoptymalizować sklep internetowy pod SEO?

Karta produktu

Jest to miejsce gdzie klient chce się dowiedzieć konkretnych informacji o produkcie. Twoja karta musi być dla niego przejrzysta i czytelna bo to właśnie tutaj klient podejmuje ostateczną decyzję zakupową. Na dobrą kartę produktu składają się zdjęcia, które na początku swojej przygody ze sklepem internetowym możesz zaciągnąć z hurtowni lub od producentów. Jednak na dalszą metę warto jest zadbać o dobre zdjęcia produktowe, tak aby Twój klient mógł obejrzeć produkt z każdej strony, zobaczył konkretne zalety i czym wyróżnia się produkt.

Kolejną bardzo istotną rzeczą są opisy produktów. Pamiętaj żeby mówić językiem klienta. Dobrą radą jest przeszukanie opinii w internecie lub na forach tematycznych i zobaczyć jak opisują dany produkt zadowoleni kupcy. Dzięki temu zobaczysz na czym im najbardziej zależało przy zakupie i w ten sposób opisz swoje produkty.

Jeżeli sprzedajesz dany produkt w kilku wariantach albo ma dodatkowe parametry typu rozmiar, kolor to przedstaw to w sklepie internetowym tak aby klient od razu wiedział co ma do wyboru i w jakiej konfiguracji produkt jest dostępny od ręki.

Po więcej informacji na temat karty produktu sięgnij do naszego artykułu: Perfekcyjna karta produktu w sklepie internetowym.

Proces zakupowy

Jedną z najważniejszych rzeczy w sklepie internetowym to proces zakupowy. Musi być prosty, zrozumiały i szybki do przejścia przez klientów. Klient powinien wybrać produkt, następnie dodać go do koszyka, wypełnić swoje dane, rodzaj dostawy, dokonać płatności i zakończyć zakupy.

Proces ten możemy podzielić na 3 – 4 proste kroki w taki sposób, aby klient zawsze wiedział na jakim etapie się znajduje i co go czeka dalej:

  1. Krok 1 – koszyk (jasne informacje z podsumowaniem produktów w koszyku oraz ich ceną)
  2. Krok 2 – Dostawa i płatności
  3. Krok 3 – Podsumowanie (w tym kroku ważne, aby klient widział wszystkie wypełnione przez siebie informacje i łatwo mógł je zmienić w razie błędu lub zmiany decyzji)

Poniżej pokaże Ci screeny, na których będą trzy opisane kroki procesu zakupowego. Jak będziesz mógł zauważyć, kroki są czytelne, łatwe w nawigowaniu, a klient wie jakie kroki go czekają.

koszyk - krok1

 

Dostawa i płatność - krok 2

 

Podsumowanie zamówienia w sklepie internetowym - krok 3

 

Według statystyk Baymard Institute, 3 najczęstsze powody dlaczego klienci porzucają koszyki to:

  1. 55% - Dodatkowe opłaty w podsumowaniu zamówienia
  2. 34% - Sklep internetowy, który zmusza do rejestracji przy zakupie
  3. 26% - za długi i skomplikowany proces zakupowy

Jak widzisz proces zakupowy musi być jasny dla Twojego klienta. Kombinowanie na początku tego procesu poprzez zaniżanie ceny, ukrywanie opłat dodatkowych, zmuszanie klientów do rejestracji, mogą skutecznie odstraszyć, a ostatecznie powiększać liczbę porzuconych koszyków.

Płatności online

Z raportu „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że warto mieć w sklepie internetowym wiele form płatności. Cztery najpopularniejsze sposoby płatności to:

  1. 70% - Szybki przelew przez serwis (np.: PayU, Przelewy24, Dotpay, Tpay)
  2. 47% - Wysyłka za pobraniem
  3. 46% - Przelew tradycyjny
  4. 45% - Płatność gotówką przy odbiorze osobistym u kuriera

„Formą płatności, która jest najczęściej wskazywana jako wykorzystywana do zakupów online, jest szybki przelew przez serwis płatności (np. PayU, Przelewy24, Dotpay, Tpay)”

Finalizowanie transakcji jest z Twojego i klienta punktu widzenia najważniejsze. Ty chcesz sprzedać i zarobić, a klient szybko i bezpiecznie zapłacić. Wyobraź sobie, że klient ma wybrane produkty, podał swoje dane, wybrał sposób dostawy, a nie może zapłacić w wygodny dla siebie sposób. Nawet na ostatnim kroku, jakim jest płatność możesz stracić potencjalnego klienta. Zadbaj w swoim sklepie internetowym o integrację różnych metod płatności, a przełoży się to na większą sprzedaż i zadowolenie Twoich klientów.

Bezpieczeństwo

Twoi klienci muszą się czuć pewnie i bezpiecznie robiąc u Ciebie zakupy, tym bardziej jeśli dopiero wystartowałeś z nowym sklepem internetowym. Musisz zadbać o bezpieczeństwo od strony technicznej czyli certyfikat SSL, bezpieczne płatności online, przechowywanie danych klientów.

Ważne również, aby Twoja marka była transparentna, co również wzbudzi zaufanie Twoich potencjalnych klientów np.: Dane spółki / firmy, NIP, łatwy kontakt z obsługą sklepu i zamówień (telefon, e-mail, czat z konsultantem), regulamin i jasna polityka zwrotów zakupionego towaru.

„52% użytkowników motywuje do zakupów online możliwość darmowego odesłania produktu kurierem (door-to-door)

Podsumowanie

Jak widzisz wiele czynników wpływa na to czy klient kupi produkt w Twoim sklepie internetowym czy u konkurencji. Warto dać użytkownikom jak najlepsze doświadczenia z zakupów w Twoim sklepie, począwszy od szybkiego ładowania witryny, użytecznej i czytelnej karty produktu z profesjonalnymi zdjęciami i opisami, a kończąc na szybkim procesie zakupowym i bezpieczeństwu jakie dajesz użytkownikowi.

czytaj więcej

zobacz najnowsze artykuły